×
خانه » آموزش » نرم افزار هایی که برای طراحی گرافیک استفاده می شوند پارت ۱
۱۴ تیر ۱۳۹۹

نرم افزار هایی که برای طراحی گرافیک استفاده می شوند پارت ۱

ذهن بسیاری از تازه کاران درگیر این است که با چه نرم افزاری شروع کنم ، کدوم بهتره ؟ یا کدوم آسان تر هستش؟
در این مقاله بهترین نرم افزار های طراحی در هر دو OS های Windows و MAC بررسی می کنیم ، همچنین اینکه با چه نرم افزاری کار کنید که به درد کارتون بخوره.

Adobe Photoshop

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows and MAC

احتمالا محبوب ترین نرم افزار برای طراحی گرافیک میشناسید ، که توسط میلیون ها نفر چه گرافیست چه یک شخص عادی و عکاس ها در سراسر جهان استفاده می شود.
برای ایجاد بنر ها ، پوستر ها ، و قالب وب سایت ها ، ساخت لوگو و انجام ویرایش های کوچک گرفته تا طرح های پیشرفته می توان از Adobe Photoshop که ابزاری برای هر سطحی دارد ، استفاده کرد.
اگر می خواهید ترسیم کنید یا هر نوع ویرایش روی تصویر اعمال کنید و یا میخواهید چند اثر باهم ترکیب کنید ، قلم های خودتون ایجاد کنید ، به صورت سه بعدی لوگو یا طراح وسیله ایجاد کنید ، این نرم افزار خیلی براتون مفید خواهد بود.

Sketch

قابل استفاده در سیستم عامل : Mac

یک برنامه طراحی گرافیکی روی سیستم عامل Mac که به طور عمده روی طراحی دیجیتال متمرکز شده است.
طرح های دیجیتال ساخته شده با این نرم افزار در سایت ها ، برنامه موبایل و همچنین در کنفرانس رو در رو استفاده می شود.
بر خلاف فتوشاپ ، Sketch برای ویرایش عکس و کار های چاپی ساخته نشده است.
به کمک Sketch میتوانید نمونه های اولیه پروژه را درست کنید و سپس به کمک طراحان دیگه و نرم افزار مختلف طرح را اجرایی کنید.
یکی از قابلیت های این نرم افزار اینکه اندازه هارو خیلی دقیق در اختیار شما قرار میدهد و همچنین یک قابلیت هوشمند باری تغییر اندازه لایه ها و بر اساس محتوای داخل بوم شما دارد.
و همچنین شام صد ها افزونه دیگه می شود که به شما در تغییر برداری بدون از بین رفتن کیفیت و سایر طراحی که با دقت پایین روی پیکسل ها اعمال می شود.
بیشتر کاربرد این نرم افزار برای درست کردن آیکون های دیجیتال است و کم کاربرد ترین کار این برنامه چاپ طرح یا تصویر هستش.

Adobe Illustrator

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows and Mac

Adobe Illustrator یک نرم افزار طراح که حول محور طراحی وکتور است .
خوبی کار با Adobe Illustrator در این است که شما میتوانید لوگو ، پوستر ها ، طراحی انیمشینی و… را ایجاد کنید و این طرح ها را در کارت ویزیت یا بیلبورد ، تلفن های هوشمند یا تلویزیون و مانیتور های ۸K استفاده کنید. (هر چی تعداد پیکسل ها درون صفحه نسبت به ابعاد صفحه نمایش با ابعاد بزرگ یا کوچک بیشتر باشید ، وضوح تصویر یا فیلم بالاتر میرود و با توجه به نسبت پیکسل به ابعاد نام هایی مانند ۸k \ 4k استفاده می کنند)
شما در این نرم افزار میتوانید با استفاده از خطوط یا اشکال و مخلوط کردن ان ها باهم طرح دیدنی را ایجاد کنید .
این نرم افزار نسخه موبایلی هم دارد به نام Adobe Illustrator Draw که به جرات میشه گفت یکی از خفن ترین و بهترین برنامه های طراحی گرافیکی درون موبایل هستش.
همان طور که گفته شد میتوانید با استفاده از اشکال هندسی طرح های ایجاد کرد اونا رو بهم وصل کرد ، رنگ و ابعاد هر کدوم از اونا در حالی که بهم متصل هستند را تغییر داد .
در این نرم افزار قلمی هم وجود دارد که استفاده ازش نسبت به دو نرم افزار قبلی راحت تر و قابل انعطاف تر هستش ، شما میتوانید با توجه به نیاز به اندازه ، میزان عمق قلم ، میزان شیب یا عرض قلم دستکاری کنید.

Affinity Designer

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows, iPad, and Mac

یک جایگزین ساده تر برای Adobe Illustrator به خصوص برای کسانی که تازه شروع به طراحی کردند.
نرم افزاری سبک و کارکردن با این نرم افزار خیلی ساده هستش ، میتوانید اثار هنری خود را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه به حرکت درآورید ، تغییرات به صورت در لحظه انجام می شود یعنی میتوانید هنگام حرکت طرح خود تغییر اعمال کنید.
Affinity Designer به شما این امکان میدهد تا در بوم برداری یا شطرنجی طبق سلیقه خودتون کار کنید و حتی بین آنها جا به جا شوید.
بخاطر سبک بودن می توانید روی هر دستگاهی قابل اجرا هست و میتوانید artboard های نا محدودی ایجاد کنید ، یک نسخه iPad هم از این برنامه وجود دارید که دقیقا شبیه به نسخه کامپیوتر هستش.
کنترل رنگ پیشرفته این برنامه اونو از بقیه متمایز کرده به این صورت که شما میتوانید در فضاهای رنگی RGB یا LAB با حداکثر ۳۲ در هر کانال رنگی کار کنید.
یکی دیگر از ویژگی قدرتمند Affinity Designer بزرگ نمایی طرح تا یک میلیون درصد .

Adobe InDesign

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows and Mac

یکی دیگر از نرم افزار های Adobe که برای طراحی استفاده می شود InDesign است .
این نرم افزار طراحی گرافیک در درجه اول در صنعت نشر استفاده می شود و کار اصلی این نرم افزار طراحی مجلات ، بروشور ، کتاب ، پوستر ، Pdf های تعاملی ، برگه های مشخصات و… است.
با adjust layout که InDesign در اختیار شما قرار می دهد میتوانید طرح ، متن مطابق نوع سندتون تغییر دهید.
فناوری Sensei که در InDesign قرار دارد ، امکان تنظیم خودکار و تغییر اندازه تصویر را فراهم می کند.
افراد مبتدی میتوانند به سرعت این نرم افزار طراحی گرافیک را بیاموزند زیرا محدوده کار نرم افزار کوچک هستش و گزینه های پیچیده ای توش ندارد.
{ برای همکاری با سایر اعضای تیم طراح خود میتوانید از Adobe InCopy استفاده کنید .
استفاده از کتابخانه های قدرتمند ابری که به شما کمک می کنند متن ، رنگ و طرح خود را با باقی اعضای گروه به اشتراک بگزارید .

CorelDRAW

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows and Mac

قبلا این نرم افزار فقط می توانستید درون سیستم عامل ویندوز استفاده کنید اما الان در سیستم عامل Mac نیز در اختیار طراحان قرار گرفته است .
ابزاری قدرتمند برای طراحی طرح هایی که میخواهید بکشید ، گزینه های سفارشی سازی بی شماری دارد و اینکه این برنامه را پیچیده کرده است برای طراحی لوگو ، طراحی وب یا پروژه های چاپی بکار می آید .
این نرم افزار از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه LiveSketch استفاده می کند ، که در طراحی اجسام کمکتون میکنه و این چیز هایی رو که میکشید زنده میکنه بعد میده و همچنین دارای Photo-Paint و Corel Font manager به ترتیب برای ویرایش عکس و مدیریت فونت هستند .
علاوه بر موارد بالا دارای ابزار های گرافیکی وب از پیش تنظیم شده برای تولید محتوا و صفحات وب است. میتوانید بعد از طراحی آن را در بخش قالب وردپرس سایتتون قرار بدید . همچنین این برنامه از ۱۰۰ فرمت پرونده پشتیبانی می کند.

Xara Designer Pro X

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows

Xara Designer برای ساخت طراحی هایی از جنس bitmaps and vectors ساخته شده است.
این نرم افزار گرافیکی صد ها طرح و قالب ، نما های طراحی و بیش از ۱ میلیون عکس بایگانی شده برای شما فراهم کرده است تا به صورت شروع به کار کنید.
طرح های دلخواه خود را درست کنید و آنها را به صورت قالب در باقی طرح ها استفاده کنید ، تمامی شکل ها و خط های شما در هر لحظه با بردار ها در تراز قرار میگیرند و عکس تصویر شما کج نخواهد شد و فاصله زیادی بین گزینه های درون صفحه وجود نخواهد داشت یک کار تمیز.
ابزار هایی مانند gradients, outlines, and transparency در این نرم افزار باعث می شود تصویر شما قابل لمس شود.

GIMP

قابل استفاده در سیستم عامل : Windows, Linux, Mac

GIMP برخلاف ابزار های قبلی که برای همه به جز ما پولی هستند این یکی واقعاً برای همه رایگان است.
GIMP یک برنامه open-source هستش و شما میتوانید اونو هر جور که دوست دارید بنویسید استفاده کنید ازش و حتما لازم نیست شما این کاری بکنید اشخاصی برای بهبود کار با این نرم افزار یک سری افزونه ها شخصی ساختند که شما میتوانید از ان ها استفاده کنید .
کار این نرم افزار روتوش تصاویر هستش و با توجه به افزونه هایی که اضافه میکنید کار های مختلفی میتوان کرد همچنین برای ساخت آیکون و لوگو نیز کاربرد دارد .
این نرم افزار فقط برای شناخت در مقاله آوردیم چون قابلیت های خاصی ندارد در کشور ما که همه نرم افزار ها رایگان اصلا بکار نمیاد .

Gravit Designer

 

قابل استفاده در سیستم عامل :Windows, Mac, Linux, Chrome OS

Gravit Designer یک نرم افزار بظاهر رایگان اما پولی است که میتوانید از این نرم افزار برای ایجاد لوگو ، کشیدن انیمیشن و ویرایش تصاویر استفاده کرد .
این نرم افزار به در صورت استفاده آنلاین رایگان است اما حالت آفلاین و یک نسخه ی حرفه ای از برنامه پولی هستش .
ویژگی نسخه حرفه ای نرم افزار عبارت است از :
گرفتن خروجی های مختلف
استفاده افلاین
پالت های رنگی بیشتر و رنگ های مختلف
و…..
ادامه مقاله را در قسمت دوم آن ادامه میدهیم با نرم افزار های کاربردی دیگر برای طراحی گرافیک ، موفق باشید.

دانیال شاطرزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *