×
خانه » طراحی » مشاغلی که از راه طراحی به دست می آیند
۱۲ تیر ۱۳۹۹

مشاغلی که از راه طراحی به دست می آیند

با سلام خدمت تمام دوستان در مقاله قبلی مسائل مبهمی مونده بود که اونا رو میخواهید برسی کنیم و شمارو اشنا کنیم با توضیحات ساده تر نسبت به اون موضوعات که بتوانید بهتر درکش کنید .
در مورد مساعل زیر در این مقاله صحبت می شود ، توضیحات ساده ولی کار آمد.

Ui چیست ؟
Ux چیست ؟
تفاوت UI و UX چیست ؟
Web Designer کیست ؟
Creative Director کیست ؟
Art Director کیست ؟
تفاوت بین Creative Director و Art Director در چیست ؟

UI

به عبارت ساده تر ، رابط کاربری (UI) هر چیزی است که کاربر برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن در تعامل است.
این موارد تعاملی شامل صفحه نمایش و صفحه لمسی (گوشی / کامپیوتر) ، صفحه کلید ، صدا (موسیقی یا صدایی که با زدن روی ایکون به وجود می اید) .
برای درک بهتر UI کمی به عقب میرویم در دهه ۱۹۷۰ ، زمان کامپیوتر های اولیه یکسری کامپیوتر که فقط متخصصان کامپیوتر می توانستند از آن استفاده کنند .
در آن زمان این شکل ظاهری کامپیوتر وجود نداشت که صفحه دکمه خاموش برنامه های مختلف ، برای کار کردن با کامپیوتر باید از طریق کد های خط فرمان (CMD) استفاده میکردید.
برای انجام دادن ساده ترین کار ممکن باز کردن پوشه ، کپی کردن چیزی کاربران نیاز داشتن زبان برنامه نویسی بلد باشند. در دهه ۱۹۸۰ اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) توسط دانشمندان رایانه در Xerox PARC توسعه یافت.
با استفاده از این نوآوری پیشگامانه ، کاربران می توانستند با ارسال بصری دستورات از طریق آیکون ها ، دکمه ها ، منوها و کادرهای کنترل (همانند الان اما ضعیف تر) با رایانه های شخصی خود کار کنند.

اولین رابط کاربر گرافیکی (GUI)


این تغییر فناوری بدان معنی بود که هر کسی می تواند از رایانه استفاده کند ، هیچ کد نویسی لازم نیست و انقلاب رایانه شخصی آغاز شد.
در سال ۱۹۸۴ اپل کامپیوتر شخصی Macintosh را منتشر کرد که شامل یک ماوس با یک کلیک بود. مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری بود که از این نوع رابط (UI) استفاده کرد.
دسترسی و شیوع رایانه های شخصی و اداری به ای معنی بود که هر رایانه ای کاربر نتواند با آن ارتباط برقرار کند به فروش نمیرسد . در نتیجه UI متولد شد.
طراح UI امروزی تقریباً نام های بی شماری برای کار در وب سایت ها ، برنامه های تلفن همراه ، فناوری پوشیدنی (ساعت و دستبند های سلامتی) و دستگاه های خانگی هوشمند دارد . تا زمانی که رایانه ها ، جزئی از زندگی روزمره باشند ، نیاز به ایجاد رابط هایی که کاربران در هر سنی ، بدون داشتن پیش زمینه و تجربه فنی قادر می سازد تا از آن استفاده کند.

UX

طراحی تجربه کاربر در نتیجه پیشرفت UI تکامل یافته است ، یک نوع روش انسانی برای طراحی محصولات است .
هنگامی که چیزی برای تعامل با کاربران به وجود می اید ، تجربه آنها چه مثبت ، چه منفی و چه خنثی باعث می شود چ احساسی به کاربران دست بدهد.
در اوایل دهه ۱۹۹۰ هنگامی که در شرکت اپل دانشمندی به اسم دان نورمن اصطلاح تجربه کاربری را توصیف کرد به این صورت که ” تجربه کاربر شامل تمام جنبه های تعامل کاربر با شرکت ، خدمات و محصولات آن است .”
یه توضیح دیگه از طراحی تجربه کاربر است که “UX در هسته اصلی تجربه قرار دارد و شامل هر گونه تعامل بین مشتری بالقوه یا فعال یک شرکت است یعنی همیشه محور انسان است که با آن تعامل دارید” یکم فهمیدن UX برای همه پیچیدس پس بیاین با چند مثال سادش کنیم.


امیدوارم UX را فهمیده باشید اگر قسمت هاییش براتون گنگه این امر عادی هستش و در پایین کامل این مفهوم را متوجه می شود.
UX به متخصصان این اجازه را میده که محصول ، خدمت و…..( زیرا UX فقط به زمینه دیجیتال ختم نمیشود مانند چراغ های خیابانی ، اتومبیل وغیره) در لمس کاربر قرار بدید و از احساس ان برای پیشرفت اون محصول یا خدمت ….. استفاده کنید.
طراحان UX و محققان UX ، بازاریابان و تیم های محصول همکاری نزدیکی دارند تا کاربران خود را از طریق تحقیق و آزمایش درک کنند.
در واقع ، UX برای همه مواردی که می توان تجربه کرد اعم از وب سایت ، دستگاه قهوه یا بازدید از سوپر مارکت صدق می کند.


تفاوت UI و UX

خیلی خلاصه بگم که گیج کننده نباشه براتون و با یک مثال
google در نظر بگیرید UI گوگل یک موتور جستجو هستش که یه باکس ساده دارد شما چیزی که میخواهید سرچ می کنید و باقی صفحه خالی هستش یا حتی سرچ که می کنید نتایج بسیار ساده بدون هیچ چیز عجیب غریبی نمایش داده می شود .
خب قصد google از google بودن اینکه شما رو به نتیجه ای که میخواهید برساند حالا چه مطلب مهم باشه ، چه یک مسئله عجیب غریب یا حتی یه فیلم از ۳/۲ دهه قبل .
هر دو مهم اما بستگی به سطح اهمیت در شرکت یا سازمان استفاده می شود.
امیدوارم همون طور که از google یه تجربه کاربری خوب داشتید از توضیحات تا اینجا لذت بردید باشه و قابل فهم بوده باشه .


Web Designer

یک طراح وب شخصی است که هم خلاق است و هم از نظر فنی تمایل دارد و از هر دو ویژگی برای ساخت یا طراحی مجدد وب سایت استفاده می کند.
طراح وب توانایی به درک آنچه مورد نیاز است را ، به یک وب سایت کاربردی و آسان برای استفاده ، در حالی که زیبا و جذاب برای کاربر باشد.
طراحی وب یک صنعت نسبتاً جدید است که با ظهور اینترنت ایجاد شده است و به ویژه در ده سال گذشته محبوبیت خاصی پیدا کرده است ، زیرا رسانه های دیجیتالی به بخش اصلی زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است.
اکثر مردم به وب سایت ها برای کسب اطلاعات ، خرید لوازم یا لباس و… ، ارتباطات تکیه می کنند.

جنبه زیبایی شناختی از اهمیت بالایی برخوردار است و انتخاب رنگ ، فونت ، چیدمان و تصاویر مناسب باعث ایجاد کل شخصیت وب سایت می شود.
همچنین وب سایت ها را میتوان شخصی کرد برای قشری از جامعه به عنوان مثال ، وب سایت با هدف کودکان ، باید توجه خود را روی کودک متمرکز کند و از رنگ های روشن و یک قلم خواندن آسان ، با تصاویر زیاد و متن کم استفاده کند.

Creative Director

اگر به طراحی محیط پیرامون خود و طراحی هر چی که در اطراف شما وجود دارد الهام میگیرد و به آن ها توجه خاصی دارید شما رسما Creative Director هستید.

یک Creative Director ، چشم اندازی خلاق از یک برند یا پروژه را تعیین می کند و آن بینش را از طریق چاپ و فیلم نمایش می دهد. کار اصلی Creative Director این است که با ایجاد اطمینان از تصویری ، پیام رسانی و یا طراحی های تعاملی و حرکتی ، گاهی یک تبلیغات ، خط مد شرکت یا سازمان در دست میگیرد و حتی بازی های ویدیویی یا مجله را شامل می شود. یک Creative Director همچنین بودجه و جدول زمانی را تعیین می کند و روابط مشتری را مدیریت می کند.

در حالی که وظایف روزانه بسته به صنعت و شرکت ممکن است متفاوت باشد ، توانایی های رهبری و الهام بخشیدن به دیگران مهم است در این شغل. “نقش اصلی Creative Director هدایت ، شناخت ، پرورش و محافظت از ایده های خوب مردم است.”


Art Director

شما از مهارت های طراحی خود استفاده می کنید تا به دیگران کمک کنید ، دید خلاقانه خود را به اشتراک میگزارید .
وظایف خاص Art Director ممکن است بسته به صنعت متفاوت باشد ، اما به طور کلی ، Art Director لحن هنری یک پروژه را تعیین می کنند ، از تصاویر استفاده می کنند تا مفاهیم را برای وب سایت ها ، مجلات و روزنامه ها ، تبلیغات ، بازی های ویدیویی ، تلویزیون و فیلم ، فیلمبرداری و زندگی به ارمغان بیاورند.
مثالی از کاری که یک Art Director انجام می دهد.
همان طور که گفتیم ممکن است کار هر روز با دیروز فرق داشته باشه ، برای مثال چند روز در یک اتاق در کنار یک سری افراد خلاق برای به وجود اوردن ، بخش های از تبلیغ برای تبلیغات تلوزیونی یا تبلیغ در مجله و سپس چند روز بعد در یک عکسبرداری که باید نظارت بر تولید عکس ها و اطمینان حاصل کنید که ایده های خود را در عکسبرداری اعمال کنید .

تفاوت بین Creative Director و Art Director

در نوع کاری آن ها است Creative Director ایده هارو برسی میکند میچیند براش بودجه در نظر میگیرد و یجوری مثل Front ، Back می مونه Creative Director در پشت پروژه قرار دارد و Art Director در اعمال پروژه دست دارد که کار به بهترین روش نحوه ممکن انجام شود.

دانیال شاطرزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *